ב. מעשה בשני שד"ל

גבריאל יצחק רוונה, ספריית אוניברסיטת הנגב

במסגרת סיוע להכנת ביבליוגרפיה מקיפה של פרסומי שד"ל, עברתי על  רשימת מאמריו של שמואל דוד לוצאטו שהוצאה בידי בנו ישעיהו לוצטו (רשימת מאמרי שד"ל  ז"ל הנפוצים במכתבי  העתים ובספרים שונים, פדובה, 1881).  ברשימת המאמרים מופיע  מאמר שנדפס ב"המגיד" מיום יח אלול התרכ"ג (2 בספטמבר 1863)   בשם "תשובה לה"ה המבקר מוהרא"ש מרגליות נר"ו" (ע' 278).

המעיין בגליון הנ"ל של המגיד אכן ימצא בו מאמר בשם זה, החתום בידי אדם בשם "שד"ל מפוחאף". חתימה זו מעוררת תמיהה, שכן ככל הידוע שמואל דוד לוצאטו מעולם לא חי בעיר בשם זה?

נתחקה אחר שורשי הדברים. המאמר, עוסק בפירוש המילה בערכך המופיעה כמה פעמים בספר ויקרא כ"ז. מאמר זה הינו תשובה להשגות (עמ' 69) שהתפרסמו בהמגיד מיום ז' אדר של אותה שנה (26 בפברואר).

השגות אלו התייחסו למאמר קודם שהופיע שם בט' שבט (29  בינואר). תחת הכותרת : "הערה על מפרשי תורה רש"י וראב"ע והמבאר לנתה"ש" (ע' 37). עיון במאמר התשובה מראה  שכתבו אותו מחבר מקורי של המאמר הראשון המגן על דבריו מפני המערערים עליהם. אלא שאם במאמר התשובה הוא חתום רק בראשי תיבות "שד"ל מפוחאף", הרי שבמאמר הראשון, בו נפתח אותו פולמוס זוטא, הוא חתום בשמו המלא ובציון מקומו – "שמואל דייטשלאנדער, בעמהח"ס מראה הלבנון ומדות טובות, מפוחאף במדינת אונגארן".

מעתה הדברים ברורים- לא בשמואל דוד לוצאטו עסקינן, אלא באדם אחר, שגם נוטריקון שמו הוא שד"ל. התוספת 'מפיחוף' בחתימת מאמר התשובה, המודפסת באותיות רש"י זעירות, נעלמה ככל הנראה מעיניו של ישעיהו לוצאטו שניכס את המאמר לאביו.

[הערת העורך: המעיין במאמרו של רא"ש מרגליות (לעיל עמ' 69) יראה כי הערתו נדפסה באותו עמוד ובו פורסם מאמר אחר, שכותרתו "תולדות שד"ל". מסתבר  שהטעות נבעה מסמיכות הפרשיות.]

כתיבת תגובה