א. מה הסיבה להיעלמותם של המלאכים הן משערי הספרים והן מן התודעה הדתית?

 

הגדה של פסח. אמשטרדם.  תנ"ה (1695)

בס"ד

"מלאכי עליון: מלאכים בספרים עבריים" –  התערוכה העשירית מאוצרות ספריית אוניברסיטת בר אילן

דברי פתיחה מאת אוצר התערוכה: דוד בן-נעים

שלום וברוכים הבאים!

בתערוכה זו רציתי להמחיש  שני עניינים:

א- את השינוי שחל  בדורות האחרונים בתפיסת עיצוב ספרי הקודש את השינוי  נדגים בעזרתם של איורי המלאכים והמלאכונים –כרובים בלע"ז Putti.

ב- במקביל רציתי להעלות לתודעת המבקר בתערוכה, את נושא "העלמת והרחקת" המלאכים מחיינו.

בעוסקנו בספר העברי, בתכניו ובצורתו לדורותיו, יש לזכור כי רבים מבעלי בתי הדפוס היו לא יהודים ובהם מדפיסים ידועים. כבר הוכח, כי פעמים רבות גלופות דפוס עברו מבתי דפוס לא יהודיים ליהודיים ולהיפך, ואותם שערים מופיעים הן בספרים לועזיים והן בספרים עבריים.

העולם האירופאי של סוף תקופת הרנסנס ותחילת העת החדשה, המקבילה אצלנו לתקופת "האחרונים", רווי בתיאור מלאכים: בציור, בפיסול ובארכיטקטורה. אין ספק כי המרחב הגיאוגרפי-תרבותי השפיע רבות גם על חיי היהודים,  כפי שלדוגמה מוסיקה אופראית השפיעה על החזנות האשכנזית ומוסיקה ערבית על החזנות  המזרחית. לכן במקום בו יש עולם חזותי נרחב ובו שלל מלאכים, אין פלא כי הם יופיעו  גם אצל יהודים, באספקטים תרבותיים שונים.

בנוסף, המלאכים אותם אנו מכירים מהתורה, הנביאים ומן הכתובים, ממשיכים ללוות את עם ישראל בימי בית שני ומופיעים במלוא הדרם בתיאורים מרחיבים ומפורטים בספרות החיצונית, כגון ספר חנוך ומאוחר יותר מתרחב העיסוק עד לשיא, בספרות ההיכלות והמרכבה. בתלמוד ובספרות הגאונים אנו ממעטים למצוא מלאכים. אולם בספרות חסידות אשכנז ישנו עיסוק בקשר בין אלוקים והעולם, לרבות מערכת של מלאכים ושדים. ישנן אף תפילות בהם המלאכים מהווים מליצי יושר ומתווכים, כגון תפילת "מכניסי רחמים" וכוונות לפני תקיעת שופר, אולם אלו חריגים שאף עוררו פולמוס. במשך השנים אט אט המלאכים נמוגים והופכים לבלתי נראים.

למרות התפשטות הקבלה העוסקת אף היא בעולמות העליונים ובניגוד למצופה, קבלת האר"י ותלמידיו ממעטת להתעסק במלאכים. עולם המלאכים הולך ומאבד מכוחו ועולם ה"ספירות" תופס את מקומם. חריג בולט אחד הוא ספר "רזיאל המלאך" שנדפס פעמים רבות ותפס מקום חשוב במיסטיקה היהודית.

שלחן ערוך – גור אריה. מנטובה תפ"ב (1722)

נשאלת השאלה: מה הסיבה להיעלמותם של המלאכים הן משערי הספרים והן מן התודעה הדתית?  והאם יש קשר בין שתי התופעות?

ברצוני להעלות השערה וניסיון לפתרון השאלה. מדוע נעלמו המלאכים?

הדבר נובע, לדעתי, משתי מגמות הפוכות, המביאות לתוצאה זהה. המלאך מהווה קשר בין האל לבין העולם. קשר שנוכל לדמיין אותו כקשר שיורד מלמעלה ללמטה באופן  חד סיטרי!  המפגש בין אדם למלאכים נעשה רק ברצון המלאך או  האל ולכן התנועה מן האדם כלפי האל (מלמטה למעלה) ברצון להתקרב  אליו, אינה יכולה להיעשות  דרך המלאך.

הרחקת המלאכים הראשונה באה בעקבות הרמב"ם והגותו בעניין המלאכים, כפי שנוסחה בשלושה עשר העיקרים. העיקר החמישי:" שהוא יתברך הוא הראוי לעבדו ולגדלו ולהודיע גדולתו ולעשות מצוותיו. ושלא יעשה כזה למי שהוא תחתיו במציאות, מן המלאכים והכוכבים והגלגלים… ועל פעולתם אין משפט ולא בחירה, אלא לו לבדו השם יתברך. וכן אין ראוי לעובדם כדי להיותם אמצעים לקרבם אליו, אלא אליו בלבד יכוונו המחשבות, ויניחו כל מה שזולתו. וזה היסוד החמישי הוא שהזהיר על עבודה זרה, ורוב התורה מזהרת עליו." בהמשך תולדות האנושות, מהרנסנס לרפורמציה  ולבסוף בתקופת ההשכלה, בוחר האדם לנתק את הקשר בינו לבין האל, ולכן כבר אין לו צורך במלאך ואין מקום לשליח האל. ומן הצד השני השאיפה הרוחנית לקרבה ולהידבקות באל, לא יכולה לבוא לידי ביטוי ע"י המלאכים, שהרי הם שליחי האל ולא שליחי האדם, ומשום כך כתגובת נגד עולה דמותו של ה"צדיק" (האדמו"ר)  ושל הרב בכלל. וכך מתוך שתי מגמות הפוכות אלו, מתעופפים ונעלמים המלאכים מן הספרים ומהחיים הדתיים.

להמשך ההרצאה ולמצגת על התערוכה ראה כאן

עבודת הגרשוני. פרנקפורט דמיין תנ"ט (1699)

תגובה אחת על א. מה הסיבה להיעלמותם של המלאכים הן משערי הספרים והן מן התודעה הדתית?

  1. פינגבאק: Tweets that mention א. מה הסיבה להיעלמותם של המלאכים הן משערי הספרים והן מן התודעה הדתית? | Safranim's Blog -- Topsy.com

כתיבת תגובה